Internationale conferentie 2018

    Verbondenheid

    de liefdevolle professional

    Feature Box

    20160511 182539

    Pouwel van de Siepkamp

    Nederland

    Pouwel van de Siepkamp is in 1970 begonnen met werken in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. 16 jaar was hij leidinggevende van een paviljoen voor 60 mensen met ernstig ‘probleemgedrag’. In 1989 heeft hij voor het eerst kennis genomen van Gentle Teaching. In 1992 is hij verschillende malen naar de VS gegaan om zich door John McGee te laten trainen. Daarna heeft hij in Nederland de Stichting Gentle Teaching opgericht. Sinds 1994 verzorgt Pouwel trainingen Gentle Teaching in Nederland en in verschillende andere landen, zoals Jordanie, India, Slovenie, Rwanda, Duitsland. In 1994 heeft Pouwel een model  Kwaliteit van Leven met 8 basiswaarden ontwikkeld dat nu deel uit maakt van het Gentle Teaching concept. Pouwel heeft een curruculum ontwikkeld voor training van zorgverleners, ouders en leerkrachten in het speciaal onderwijs.

    Sids 1975 is Pouwel vader van twee pleegzonen met een verstandelijke beperking. Hij is voorzitter van KansPlus, een landelijke belangenorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking.

    Boeken:

    Gentle Teaching, een weg van hoop voor mensen met bijzondere kwetsbaarheden (2005)

    Zorg met Compassie, Boeddhisme als inspiratie voor zorg en welzijn (2009)

     

    Plenaire presentatie

    1 oktober 10.00 uur

    Onderwerp:  Verbind je met het thema van de conferentie

    Het thema van de conferentie luidt: Verbondenheid, de liefdevolle professional. In een interactieve presentatie zal Pouwel dieper op dit thema ingaan.
    In het Engels wordt de term ‘engagement’ gebruikt. Hier is in het Nederlands geen goede vertaling voor. Engagement gaat verder dan verbondenheid. Zijn we ons bewust van wat we onder deze begrippen verstaan en wat ze voor ons betekenen? Zijn we bijvoorbeeld verboden met anderen, als de ander zich niet met ons verbonden voelt? Kunnen we verbonden zijn met anderen als we niet eerst verbonden zijn met onszelf, met onze gedachten, gevoelens en emoties? Zijn we verbonden met het gedachtengoed van Gentle Teaching of van een andere filosofie die we gebruiken in ons werk of ons leven? En wat betekenen deze filosofieën voor ons, dragen ze bij aan de zingeving van ons leven?

    En hoe staat het met ‘de liefdevolle professional’. Staan we er wel eens bij stil of we werkelijk liefdevol zijn en zo ook door anderen gezien worden? Is het gemakkelijk voor ons om onvoorwaardelijk liefdevol te zijn, dus ook op spannende momenten? Denken we dat we liefdevol moeten doen, of zijn we daadwerkelijk liefdevol? En kunnen we ons liefdevol  verbonden voelen met mensen die we niet kennen?

    Veel vragen dus over dit thema van de conferentie. Tijdens de presentatie neemt Pouwel je mee in het ontdekken wat deze begrippen voor jou kunnen betekenen. Hij zal er niet alleen over praten, maar je ook vragen ermee te oefenen. Dat kan misschien wat ongemakkelijk voelen, maar dat is de beste manier om jezelf te leren kennen.

    Workshop

    Thema: betekenis van Gentle Teaching voor jezelf

    Titel: Hoe zorg je voor jezelf

    Werkdruk wordt voor een deel bepaald door de fysieke component van het werk, maar in veel grotere mate door de mentale en emotionele componenten. Bij Gentle Teaching gaan we nadrukkelijk een persoonlijke relatie aan met de mensen die we begeleiden of verzorgen. In die relatie spelen de beelden over elkaar en de emoties die de ander bij je oproepen een grote rol. Als het gaat om positieve emoties als plezier en compassie is dat prima. Deze emoties geven voldoening en energie. Als er negatieve emoties worden opgeroepen in de relatie - zoals irritatie, angst, onmacht -  wordt het problematischer. Deze emoties veroorzaken niet alleen een afstand tussen de zorgverlener en de persoon, maar ze ondermijnen het werkplezier en kosten veel energie. Negeren of onderdrukken van deze emoties is geen goede oplossing. Het is niet goed voor de zorgverlener zelf, en de persoon zal de emoties toch voelen. De enige goede strategie is om deze emoties op een authentieke manier op te lossen, of te transformeren in positieve emoties.

    Tijdens een interactieve workshop krijgen de deelnemers oefeningen aangereikt die ze hiervoor kunnen gebruiken.

    NIEUWSBRIEF & WEBSITES

    Als je de speciale conferentie nieuwsbrief
    wilt ontvangen, kun je je hier aanmelden.   

    Aanmelden

     

    www.gentleteaching.nl

    www.gentleteaching.com 

    CONTACT

    Stichting GENTLE TEACHING
    Bremmerlaan 3
    3431 GV Nieuwegein
    tel. 0655161136
    email: info@gti2018.nl

     

    Image
    Image
    Image